Creșterea gradului de conștientizare și îmbunătățire a încrederii publicului în instrumentele și serviciile investiționale de pe piața financiară e tema, care pe durata săptămânii curente a suscitat interesul specialiștilor Comisiei Naționale a Pieței Financiare și a colegilor de la Autoritatea de Supraveghere Financiară (KNF) din Polonia. Conținut în agenda proiectului Twinning, subiectul în cauză a fost dominant la atelierele de lucru ce au fost organizate cu acest prilej. În cadrul discuțiilor un spațiu aparte a fost dedicat instrumentelor, ce sunt utilizate pentru a facilita accesul spre cugetul publicului. Venind cu exemple din experiența acumulată, colegii polonezi au relatat despre activitatea Autorității de Supraveghere Financiară din țara lor, comunicînd cum și cine realizează obiectivele la capitolul dat. E vorba de Departamentul comunicare publică, învestit cu o serie de atribuții cum ar fi organizarea și coordonarea activităților de informare ale oficiului KNF, inclusiv îndeplinirea activităților centrului de informare, elaborarea și diseminarea buletinului de informare a publicului, menținerea unei liste a atenționărilor publice, examinarea cererilor de acces la informaţii publice, menținerea contactelor cu mass-media, organizarea și coorganizarea conferințelor și instruirilor naţionale etc. De altfel, e de mare responsabilitate misiunea de a menține lista atenționărilor publice, ceea ce reprezintă un registru al înștiințărilor privind suspiciunea comiterii unei infracțiuni pe piața financiară. KNF publică în listă denumirea entității a cărei activitate a generat suspiciuni la capitolul comiterii unei infracțiuni, numărul de identificare al acestei entităţi, procuratura competentă ce examinează situația și informaţiile despre deciziile judecătorești definitive adoptate în procedura penală. După cum au informat experții polonezi, astăzi pe lista unor atare atenționări figurează 160 de entități, iar lista propriu-zisă a fost plasată pe site-ul KNF în anul 2009 și e de mare utilitate pentru partenerii Autorității. Mai ales după cazul SA Amber Gold din Polonia, aflată și ea în această listă, care, neavînd autorizațiile necesare, a acumulat prin înșelăciune bani de la populație cu presupusa intenție de a-i investi în aur, prejudiciind 19 mii de păgubiți, pricinuind pierderea a 851 mil. de zloți, în procesul anchetei fiind adunate 16 mii de volume de dosare. Acest caz a generat chiar și necesitatea modificării și completării legislației poloneze de profil, iar din 2009, de când a demarat procesul judiciar, pagina web a KNF a devenit extrem de solicitată.
La fel, experții polonezi și cei moldavi au studiat și alte modalități de a fi mai aproape de public și a cîștiga încrederea lui, una din ele fiind campania socială, scopul principal al oricăreea dintre ele fiind sporirea gradului de informare și educare a consumatorului pe piața financiară. Orice campanie socială, după ce-și propune scopul, trebuie să urmărească și alte obiective-care este ideea principală, cui va fi adresat mesajul, esența problemei, ce a generat apariția acesteea și care ar trebui să fie atitudinea publicului. În Polonia, bunăoară, campaniile de sensibilizare a publicului se efectuează prin intermediul mijloacelor de informare în masă (TV și radio) și a rețelelor de socializare (Facebook, Twitter, Google, YouTube), Autoritatea de Supraveghere Financiară organizînd câte o campanie socială pe an. Iar în scopul creării unui profil al investitorilor individuali din Polonia și de a înțelege necesitățile și preferințele lor atunci când iau decizii investiționale, KNF participă la organizarea de sondaje naționale, pentru ca în cadrul conferinței finale să prezinte caracteristicile-cheie ale acestui investitor de rând din țară, precum și să creioneze o ierarhie a surselor de informare destinate investitorilor.
La fel, experții polonezi și cei moldavi au studiat și alte modalități de a fi mai aproape de public și a cîștiga încrederea lui, una din ele fiind campania socială, scopul principal al oricăreea dintre ele fiind sporirea gradului de informare și educare a consumatorului pe piața financiară. Orice campanie socială, după ce-și propune scopul, trebuie să urmărească și alte obiective-care este ideea principală, cui va fi adresat mesajul, esența problemei, ce a generat apariția acesteea și care ar trebui să fie atitudinea publicului. În Polonia, bunăoară, campaniile de sensibilizare a publicului se efectuează prin intermediul mijloacelor de informare în masă (TV și radio) și a rețelelor de socializare (Facebook, Twitter, Google, YouTube), Autoritatea de Supraveghere Financiară organizînd câte o campanie socială pe an. Iar în scopul creării unui profil al investitorilor individuali din Polonia și de a înțelege necesitățile și preferințele lor atunci când iau decizii investiționale, KNF participă la organizarea de sondaje naționale, pentru ca în cadrul conferinței finale să prezinte caracteristicile-cheie ale acestui investitor de rând din țară, precum și să creioneze o ierarhie a surselor de informare destinate investitorilor.