COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE REPUBLICA MOLDOVA
    RO EN RU

Atenționări

CNPF atenționează!

Situație: Cetățeanul X a achiziționat o poliță de asigurare medicală pentru o călătorie în străinătate. În timpul călătoriei, autocarul în care se afla a fost implicat într-un grav accident rutier, iar cetățeanul X a decedat în urma rănilor suferite. Familia victimei a achitat toate cheltuielile de repatriere a corpului neînsuflețit.

Deși condițiile de asigurare prevedeau că „Cheltuielile ce țin de repatrierea corpului asiguratului în Republica Moldova se rambursează persoanelor fizice sau juridice care nemijlocit au suportat cheltuielile SAU moștenitorilor legali ai asiguratului, în baza documentelor justificative”, asigurătorul a condiționat achitarea despăgubirii de prezentarea documentelor ce confirmă calitatea de moștenitor. De menționat că, procedura de eliberare a certificatului de moștenitor poate să dureze până la 10 ani.

Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF) atenționează că solicitarea de la un consumator a unor acte suplimentare, care nu sunt relevante pentru dosarul de asigurare, este considerată drept practică comercială agresivă (Legea nr. 105/2003 privind protecția consumatorului).

În acest sens, consumatorii care au întâmpinat situații de acest fel și nu au fost despăgubiți, sunt îndemnați să sune la Telefonul Consumatorului din cadrul CNPF - 022 85 95 95.

CNPF îndeamnă cetățenii să citească cu atenție informațiile din contractul de asigurare și să-și apere drepturile.

Nu vă lăsați intimidați de practicile comerciale abuzive!

               

CNPF atenționează!

CNPF înregistrează un număr crescând de petiții privind fraude bancare. Cetățenii sunt apelați de persoane necunoscute și rău intenționate, prezentându-se fals ca reprezentanți ai băncii la care dețin un cont bancar și îi informează despre o pretinsă extragere frauduloasă de bani din cont. Astfel, escrocii, sub pretextul oferirii de ajutor, obțin informațiile necesare pentru a extrage banii disponibili pe card.

Pentru a nu cădea victimă unor astfel de situații trebuie să rețineți că NICIUN ANGAJAT AL BĂNCII NU VĂ VA SOLICITA VREODATĂ DATELE CONFIDENȚIALE ALE CARDULUI DUMNEAVOASTRĂ, cum ar fi:

  • Numărul cardului: Toate cele 16 cifre de pe fața cardului (în unele cazuri, reprezentantul băncii ar putea solicita doar ultimele 4 cifre).
  • Data expirării: Luna și anul inscripționate pe card.
  • Codul CVV2/CVC2: Cele 3 cifre de pe spatele cardului.
  • Codul PIN al cardului: Codul secret pe care îl folosiți la bancomat.
  • Parolele de acces la contul online: Numele de utilizator și parola.
  • Codurile de unică folosință (OTP) primite prin SMS pentru confirmarea efectuării unei tranzacții.

Cum să vă protejați:

  • Fiți vigilenți! Nu oferiți niciodată informațiile de mai sus nimănui, nici măcar persoanelor care pretind că sunt de la bancă sau chiar nici membrilor familiei. În cazul în care cineva pretinde că are nevoie de datele sus-menționate, rețineți că reprezentanții băncii au deja acces la aceste informații și pot bloca orice tranzacție suspectă.
  • Dacă aveți dubii cu privire la identitatea apelantului, închideți și sunați direct la bancă, folosind numărul de telefon oficial afișat pe site-ul web sau pe spatele cardului.
  • Nu accesați link-uri suspecte. Nu dați click pe link-uri primite prin SMS sau e-mail, chiar dacă par a fi de la banca dumneavoastră.
  • Activați serviciul SMS-notificări. Astfel veți fi informați imediat despre orice tranzacție efectuată cu cardul dumneavoastră.
  • Activați opțiunea de aplicare a limitelor pentru operațiunile cu cardul. În caz de fraudă, nu riscați ca toți banii de pe card să fie extrași.
  • Raportați orice activitate suspectă. Dacă bănuiți că ați fost victima unei fraude, contactați imediat banca dumneavoastră și solicitați blocarea cardului.

Rețineți: Băncile investesc constant în sisteme de securitate pentru a vă proteja. Cu toate acestea, este important să fiți conștienți de riscuri și să luați măsuri de precauție pentru a vă proteja banii.

Dacă aveți neclarități sau considerați că drepturile dumneavoastră de consumator au fost încălcate, sunați la Telefonul Consumatorului din cadrul CNPF la numărul de telefon: 022 85 95 95.

CNPF atenționează!

În ultima perioadă, au apărut tot mai multe companii care promovează agresiv tranzacționarea pe piața Forex internațională a instrumentelor financiare derivate (CFD-contracte financiare pentru diferențe), folosind termeni specifici pieței de capital (broker, acțiuni, tranzacții bursiere, investiții financiare etc.). O simplă accesare pe internet arată că majoritatea informațiilor pe acest subiect provin de la companii sau persoane care oferă cursuri de educație financiară menite să învețe clienții cum să obțină câștiguri mari și rapide pe piața Forex.

Înainte de a investi, atragem atenția asupra faptului că este indicat să evaluați  motivația trainerilor de a încuraja participanții la cursurile de instruire, în a deschide conturi de tranzacționare. Or, există posibilitatea ca entitățile care oferă servicii de instruire să aibă stabilite diferite mecanisme de parteneriat, - atunci când participanții la un anumit training își creează un cont la un broker indicat de trainer, folosind link-ul corespunzător, - compania de instruire va primi un comision de la broker pentru clientul achiziționat.

Totodată, deseori, persoanele implicate în activități de training promit câștiguri fabuloase și imediate fără a atenționa asupra riscurilor de tranzacționare cu instrumente financiare. Din nefericire, în urma unor astfel de practici, mulți au pierdut sume considerabile, ba chiar și s-au îndatorat în speranța că vor recupera investiția inițială.

 Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF) atenționează asupra riscurilor de pierdere a investițiilor în urma consultărilor primite de la companiile care promovează oferte de investiții cu promisiuni de câștiguri imense și rapide.

Verificați platformele de tranzacționare

Desfășurarea activităților de intermediere pe piețele financiare, poate fi efectuată numai de entități autorizate să presteze astfel de servicii de investiții. Asigurați-vă că entitatea din spatele platformei (pagina web) este autorizată să presteze servicii specifice pieței de capital.

Lista entităților autorizate de CNPF este publică și o găsiți aici. Pentru entitățile autorizate în alte state, consultați registrele autorităților de supraveghere financiară (ESMA, FCA, FINMA, CySEC ș.a.).

Rețineți: investitorii trebuie să fie conștienți de faptul că, dacă folosesc serviciile unei entități neautorizate, o vor face pe propriul risc. Astfel, înainte de a efectua o investiție este indicat să vă informați, inclusiv pe paginile oficiale web ale autorităților de supraveghere din țările de origine ale brokerilor, platformelor de tranzacționare sau entităților care oferă servicii de instruire, pentru a verifica legalitatea activității pe care a desfășoară aceștia.

Citiți cu atenție toate documentele

Înainte de a investi, înțelegeți mecanismul investiției, condițiile contractuale, riscurile și costurile implicate.

Acordați o atenție sporită promisiunilor nerealiste

Evitați ofertele care garantează câștiguri rapide și imense sau care vă presează să investiți imediat. Amintiți-vă că orice investiție implică riscuri și nimeni nu vă poate asigura un profit sigur.

!! Nu vă lăsați păcăliți. Investiți informat și în siguranță

DACĂ identificați o activitate suspectă, companii sau persoane care promovează astfel de oferte sau care nu se regăsesc în Lista entităților autorizate de CNPF, vă recomandăm să sesizați cât mai rapid CNPF și/sau organele de drept.

Informați-vă cum să aveți grijă de banii Dvs. pe:

Dacă aveți neclarități sau considerați că drepturile dumneavoastră de consumator au fost încălcate, sunați la Telefonul Consumatorului din cadrul CNPF la numărul de telefon: 022 85 95 95.

CNPF atenționează!

Știați că, în anumite situații, ridicarea banilor după ce a încetat contractul de depozit poate atrage comisioane? Deși multe bănci oferă scutiri de comisioane pentru retragerile directe din depozit, în cazul în care aceștia au fost transferați în cont curent poate fi tratat diferit.

Este important să verificați cu atenție atât condițiile contractului de depozit cât și condițiile generale ale băncii dvs. pentru a înțelege exact ce comisioane se aplică în cazul retragerii banilor din contul curent. Unele bănci pot percepe un comision fix, altele un procent din suma transferată, iar altele pot oferi scutiri în anumite condiții, cum ar fi menținerea unei sume minime în contul curent.

Înainte de a deschide un depozit la termen, informează-te cu atenție cu privire la toate comisioanele asociate, inclusiv cele percepute la scadență. Asigură-te că înțelegi clar condițiile în care poți evita aceste comisioane și ia în considerare toate opțiunile disponibile pentru a-ți gestiona banii în mod eficient.

Dacă aveți neclarități sau considerați că drepturile dumneavoastră de consumator au fost încălcate, sunați la Telefonul Consumatorului din cadrul CNPF la numărul de telefon: 022 85 95 95.

CNPF atenționează!

Având în vedere reclamațiile primite de la consumatori cu privire la refuzul băncilor de a încheia acte juridice precum deschiderea, închiderea conturilor de depozit accesarea unor servicii suplimentare aferente conturilor de plăți curente sau modificarea contractelor de credit pe baza semnăturii electronice, reprezentanții băncilor insistând pe semnătura olografă, Comisia Națională a Pieței Financiare reamintește că:

Legea nr. 124/2022 prevede în mod expres că documentele semnate electronic calificat au aceeași valoare juridică ca și cele semnate olograf.

Semnătura electronică calificată este valabilă și pentru cererile adresate băncilor.

Cunoaște-ți drepturile și nu ezita să ne contactezi dacă întâmpini probleme.

Dacă aveți neclarități sau considerați că drepturile dumneavoastră de consumator au fost încălcate, sunați la Telefonul Consumatorului din cadrul CNPF la numărul de telefon: 022 85 95 95.

CNPF atenționează!

Atunci când luați un credit sau achiziționați un bun în rate (telefon mobil, ceas smartwatch etc.), NU SUNTEȚI OBLIGAȚI să achiziționați o poliță de asigurare de bunuri, doar dacă acest aspect este menționat în contractul de credit. Deși adesea vânzătorii sau creditorii oferă această opțiune, este important să înțelegeți că asigurarea este un produs financiar separat și decizia de a o cumpăra vă aparține în totalitate.

Iar dacă ați decis să achiziționați o poliță de asigurare, informați-vă cu privire la următoarele aspecte:

  • Costuri: care este prima de asigurare?
  • Acoperire: ce riscuri sunt acoperite și care sunt excluderile din poliță?
  • Beneficii: care sunt beneficiile asigurării și dacă aveți nevoie de ea?
  • Alternative: există alte modalități de a vă proteja împotriva riscurilor respective?

Nu ezitați să cereți toate informațiile necesare și să comparați ofertele de la mai mulți asiguratori înainte de a lua o decizie.

Dacă aveți neclarități sau considerați că drepturile dumneavoastră de consumator au fost încălcate, sunați la Telefonul Consumatorului din cadrul Comisiei Naționale a Pieței Financiare la numărul de telefon: 022 85 95 95.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY